Ømme muskler

Ømme muskler eller smerter i musklene kan ha mange forskjellige årsaker, og det betyr også at det finnes mange måter å behandle disse på. Felles for samtlige av behandlingsmåtene er at de gjøres hos en fysioterapeut.

Har du ømme muskler?

Ømme muskler og smerter i musklene kommer som regel av samme årsak, nemlig belastning og overbelastning av musklene. Enhver form for fysiske anstrengelser fører til nedbrytning av muskulaturens muskelfibre, og da begynner reparasjonen av musklene. Har man drevet mye anaerob aktivitet får man også mye avfallsstoffer i blodet fordi kroppen ikke får til å kvitte seg med dem. Begge disse to tingene er med på å gi ømme muskler og smerter i musklene.

Det er viktig å huske på at dette ikke nødvendigvis gjelder bare trening. Det kan gjelde folk som sitter stille og jobber i timevis. Det gjelder de som har et nivå av fysisk aktivitet i hverdagen men som plutselig overstiger dette. Da er det gjerne snakk om mer akutte smerter og da tyr mange til smertestillende. Da gjelder det å huske at smertestillende ikke fjerner selve smerten, den fjerner bare følelsen av smerten. Med andre ord så er musklene dine fremdeles ømme og vonde, så du bør ikke utøve mer fysisk anstrengende oppgaver før musklene er på plass igjen.

Om man ikke lytter til kroppens signaler på at den er overbelastet så vil kroppen til slutt si kraftigere i fra. Du kan utvikle betennelser i ledd og muskler, som kan bli desto vanskeligere å behandle og du kan risikere å bli sykemeldt fra en eventuell jobb og ende opp med å t.a masse smertestillende over lengre perioder. For kroniske smerter er slitsomt, både fysisk og psykisk. Desto viktigere er det at man faktisk gjør det som skal til for å forebygge. Øke kroppens terskel slik at du kan klare de vanlige oppgavene i hverdagen uten at det blir problemer med muskler og ledd.

Les mer om symptomer på ømme muskler her.

Kan ømme muskler behandles?

Ja, klart ømme muskler kan behandles men noe av det viktigste er å forebygge. Er du normalt fysisk aktiv vil terskelen for ømme muskler og muskelsmerter være høyere. Det handler om å benytte mulighetene til å være fysisk aktiv, som for eksempel gå til jobben, ta trappen istedenfor heisen og legg inn 30 minutter fysisk aktivitet om dagen om du klarer det. Da skal du, dine muskler og ikke minst hjerte og kar systemet være relativt trygt og forberedt om noe skulle skje.

Men er det slik at du skulle oppleve å ha ømme muskler og kanskje til og med smerte i musklene, er det greit å vite at man har muligheter til å gjøre noe med det foruten å bruke smertestillende. En som kan hjelpe deg med akutte smerter og ikke minst lære deg hvordan du skal forhindre at det oppstår igjen er fysioterapeuten.

Fysioterapi er fokusert rundt det å jobbe med kropp og kroppens bevegelse for å fremme god helse. Fysioterapeuten jobber med å forebygge og behandle skader som fører til smerter, redusert bevegelighet og nedsatt funksjon i muskel- og skjelettsystemet. Fysioterapeuten vil først og fremst undersøke pasienten og så se på pasientens sykehistorie. Når fysioterapeuten setter det i sammenheng med pasientens opplevelser av ømme muskler og smerter, trer det frem et bilde om hva pasienten faktisk trenger og hva fysioterapeuten kan hjelpe til med. Pasienten skal selv bidra for å bedre sin egen helse og det er viktig at pasienten og fysioterapeuten har en god og trygg relasjon. Selve formålet med behandlingen er at pasient skal få tilbake og så vedlikeholde egen funksjonsevne.

Mye kan også gjøres med å sørge for at man har ergonomiske hjelpemiddel på jobb og hjemme, dette er noe du og fysioterapeuten kan finne ut av sammen og eventuelt søke om til arbeidsplassen.

Offentlig støtte?

Det mange ikke vet er at de bare betaler egenandeler hos fysioterapeuten og får dekket deler av utgiftene opp til egenandelstak 2. I noen kommuner finnes det også støtteordninger for de som har veldig lave inntekter slik at de kan få kommunalt frikort. Sjekk med din kommune for å se hvilke ordninger de har på dette. Egenandelene ligger som regel på rundt 170-300 kr pr. behandling, avhengig av hvor lang timen er. Egenandelstaket er 1990,- for 2017.

For å få dekket dette må fysioterapeuten ha avtale om driftstilskudd med kommunen og det finner du ut ved å sjekke med de aktuelle fysioterapeutene i ditt område. Har du behov for behandling hos fysioterapeut så trenger du en henvisning fra din lege. Hver henvisning gir deg mulighet til 24 behandlinger.

Trenger du en time med fysioterapi? Vi ønsker å hjelpe deg på best mulig måte når du trenger hjelp. Bestill en time hos oss på Byporten Legesenter i dag!

[/icon_list]

Priser | Fysioterapeut

Trenger du en time med fysioterapi?

En konsultasjon hos fysioterapeut koster kr 750,- (inntil 45 min)
Oppfølgende behandling koster kr 520,- (inntil 30 min)
For flere priser klikk her.
*Det vil kunne komme et tillegg i prisen ved bruk av tilleggsutstyr.