Stive skuldre og hodepine

Mange nordmenn opplever å få stive skuldre og hodepine, to ting som gjerne henger i sammen. Men finnes det noe man kan gjøre for å redusere stive skuldre og hodepine?

Det er mye som har endret seg i nordmenns hverdag. For det første er det kommet mange nye teknologiske løsninger som fører til at vi bruker kroppen annerledes og ikke nødvendigvis riktig. Vi bøyer hodene og nakkene over Ipad og mobiltelefoner mens vi sitter, går og ligger. Dette er en veldig unaturlig måte for oss å bevege oss på og det skaper utfordringer for kroppen, som igjen fører til spenninger i muskulaturen, da spesielt i skuldre og nakke. Med all teknologien er det gjerne også sånn at vi jobber mer. Vi sitter på kontoret mer, i dårlige stoler, med dårlige arbeidsstillinger, elendig tastatur som gjør at man spenner skuldrene for mye.

Mer tilgjengelighet, mer stress

Takket være teknologien er vi mer tilgjengelige en før og det forventes også av oss både privat og av arbeidsplassen at vi er tilgjengelige oftere. Dette kan for mange skape stress, man får ikke den tiden man før har hatt til å roe seg helt ned og slappe av. Stadig tilgjengelighet betyr gjerne også flere oppgaver, flere deadlines og mer press. Vi får mindre og mindre tid til oss selv, og det å ta vare på oss selv. Så kroppen sier ifra med å gi oss stive skuldre og med den kommer også gjerne hodepinen.

Hodepine er såpass vanlig at de fleste av oss bare tar noen smertestillende og kommer oss gjennom det. Det er liksom en del av livet, men behøver det å være det? Nei, man behøver ikke venne seg til at hodepine er en del av livet om man gjør noe for å fjerne årsaken som gjerne har med den stive nakken å gjøre. Så hva kan man gjøre for å få mindre hodepine? Logisk nok er det å stresse ned et godt alternativ ettersom stress setter seg i nakken og gir muskelspenninger som igjen fører til hodepine. Men det er også lurt å finne ut eksakt hva som er årsaken til hodepinen. Hodepinen kan nemlig både være resultat av muskelspenninger, men det kan også være symptom på andre sykdommer. Opplever du stive skuldre og hodepine ofte kan det lønne seg å ta en samtale med en lege og finne ut av de faktiske årsakene.

Les mer om symptomer på stive skuldre og hodepine her.

Finnes det behandling?

Ja, i de fleste tilfeller finnes det gode behandlingsmuligheter. Når du besøker legen kan han eventuelt henvise deg til spesialister som kan utrede deg videre om det trengs. Legen kan også henvise deg videre til behandlere som kan hjelpe deg, som for eksempel en fysioterapeut eller en manuellterapeut. Manuellterapeut er en fysioterapeut som har tatt videreutdanning slik at de kan utøve alt fra massasje til manuell terapi på en pasient. Manuell terapi er en form for behandling hvor manuellterapeuten kan gå inn og justere på skjelett og muskulatur for å forbedre muskulaturen og lette symptomene som for eksempel hodepine og stive skuldre.

Men ofte når det er snakk om hodepine og spente muskler er det også snakk om å forebygge. En fysioterapeut vil gi gjerne gi deg øvelser og fysiske aktiviteter som du kan gjøre for å forbedre skuldre og nakke område. En fysioterapeut vil også hjelpe deg til å trene riktig for å unngå skader. Sammen vil dere også se på hva annet som kan gjøres med din livsstil for å forebygge den stive nakken og hodepinen. Er det for eksempel slik at du kan gjøre noe med måten du sitter når du jobber? Sitter du dårlig når du kjører bil? Finnes det skadelige ting du gjør uten å egentlig være klar over det?

Fysioterapeuten kan hjelpe deg med å ta sunne og gode valg for din helse. Er det for eksempel slik at du har noen kilo for mye og dette gjør at det er ekstra press på muskulaturen din, vil fysioterapeuten også hjelpe deg med kosthold og treningsplan med fokus på å få ned vekten slik at den ikke påvirker helsen mer enn den allerede har gjort. Fokus skal alltid være på å forbedre din helse slik at du kan

Ta kontakt

Trenger du en time med fysioterapi? Vi ønsker å hjelpe deg på best mulig måte når du trenger hjelp. Bestill en time hos oss på Byporten Legesenter i dag!

[/icon_list]

Priser | Fysioterapeut

Trenger du en time med fysioterapi?

En konsultasjon hos fysioterapeut koster kr 750,- (inntil 45 min)
Oppfølgende behandling koster kr 520,- (inntil 30 min)
For flere priser klikk her.
*Det vil kunne komme et tillegg i prisen ved bruk av tilleggsutstyr.