Idag skjer det!

Beskytt deg selv!

Idag skjer det!

Idag har vi har stand på Byporten Shopping, plan 1,
hvor vi informerer og svarer på spørsmål om seksuelt overførbare sykdommer.
Kl 15-17.30 idag er vi på plass.
Det blir utdeling av goodiebags og kondomer.

Vi vil at du skal ha en trygg,fin sommer og absolutt ikke ta med deg noen ekstra «souvernier» hjem fra ferieturen.
Husk å beskytte deg selv, så sommeren blir god, men ikke for god…

Her kan du lese litt mer informasjon som ligger ute på NHI.no idag (Norsk Helse Informatikk)

Risikoen for seksuelt overførte sykdommer i ferien som resultat av samleie er økt gjennom eksponering overfor nye seksuelle nettverk, raske skifter av partnere, manglende kondombruk og økt alkoholinntak.
Alkohol svekker den kritiske vurderingsevnen. Og da kan det fort være gjort – du har hatt tilfeldig sex. Særlig på turiststeder og i større byer med et pulserende turist- og forretningsliv foreligger det økt smitterisiko.

Sammenlignet med tilfeldig sex hjemme i Norge er faren for å få en seksuelt overført sykdom klart økt. De vanligste seksuelt overførbare sykdommer er klamydia, gonore, syflis, herpes, flatlus, kjønnsvorter (kondylomer), samt hepatitt B og HIV. Samleie med innfødte i tropiske og subtropiske strøk innebærer risiko også for sjeldnere kjønnssykdommer.

Ulike undersøkelser har gitt oss kunnskap om dette fenomenet. Vi vet at flertallet av personer fra utviklede land primært har sex med personer fra andre utviklede land. Blant personer med seksuelt overført sykdom som hadde vært i utlandet de siste tre månedene, anga 25% at de hadde hatt en ny partner mens de var borte og 2/3 anga at de ikke alltid brukte kondom. En annen studie viste at 32% av medisinstudenter hadde samleie med en ny partner mens de var på ferie. Sexturisme med ubeskyttet sex innebærer den høyeste risiko for seksuelt overført sykdom.