Kreft i tykktarm eller endetarm

Stadig flere nordmenn blir rammet av en eller annen form for kreft. Kreft i tarm og rektum har økt de siste årene. Når skal man sjekke seg og finnes det gode muligheter for behandling?

Har du kreft i tykktarm eller endetarm?

Kolorektal kreft vil ramme 1 av 20 personer i løpet av livet og hvert år oppdages det ikke mindre enn 4200 tilfeller totalt av kolonkreft og rektumkreft. Risikoen for å få kreft i tykktarmen øker ved alder og i omtrent 85% av tilfellene opptrer kreften etter at pasienten har nådd 60-års alderen. Det er ikke noe enkelt årsaksbilde men det er muligheter for at man er genetisk predisponert for sykdommen. Dette kan man finne ut med å ta en gentest.

Å forebygge kreften

En gentest vil vise om du har en genvariant som er mutert og om du er predisponert for å få enkelte sykdommer. Ettersom mange er veldig redde for å få kreft, kan denne testen være med å si noe om mulighetene for nettopp dette. Hva kan man gjøre med resultatene? Man kan forebygge gjennom å følge gode råd som for eksempel et godt og balansert kosthold og ikke røyke. Det finnes aldri noen garantier for at tiltakene virker forebyggende, men det er verdt det om man kan slippe unna sykdom, er det ikke?

Det er mange ting som kan føre til at man er i risikogruppen for å få tarmkreft. Selvfølgelig handler det gjerne om lite fysisk aktivitet og overvekt, gjerne i forbindelse med høyt inntak av mat som er veldig fet, stekt eller røkt og andre bearbeidede kjøttprodukter. Gjerne at man har et høyt forbruk av alkohol, at man røyker og gjerne også høy alder. I disse dager foregår det også et pilotprosjekt for tarmkreftscanning, for alt handler jo om å oppdage det tidlig.

Etter en eventuell gentest hvor du har funnet ut hva du er predisponert for å få av sykdommer, kan du få genetisk veiledning der du og legen snakker om risiko, forebygging og eventuell utvikling av sykdommen. Man får informasjon om hvilke symptomer man må være obs på, hvilken kan gjøre at man oppdager tarmkreften tidlig og dermed kan komme tidlig inn med behandling. Legen vil nok også anbefale regelmessige kontroller for å sjekke, ettersom det er ikke alle som opplever symptomer på sykdommen med en gang, og det er utrolig viktig å oppdage sykdommen i tidlig stadium om man skal kunne gi rett behandling til rett tid.

Hvilke symptomer skal du se etter?

Noe av det vanskelige med symptomene på kreft i tykktarm eller endetarm, er at de også kan være symptomer på helt vanlige lidelser som diare eller problemer med magen. Kreftforeningen har en god oversikt over alle de forskjellige kreftlidelsene og symptomer man bør se etter. Er det for eksempel slik at avføringsmønsteret ditt endrer seg, så kan du begynne å bli litt obs. Dette kan selvfølgelig ha mange årsaker, for eksempel endringer i livsstil eller endringer i kosthold. Det du skal være obs på er om det dukker opp mange forskjellige symptomer sammen, og hva styrken av symptomene er.

Mange opplever gjerne en følelse av at tarmen ikke blir ordentlig tømt når de går på do, og at de får slim i avføringen. Dette er også ting folk venter lenge med før de kontakter legen med. Om en svulst ligger og blokkerer for at ting skal passere i tarmen, kan det oppstå smerter i magen og en følelse av å være veldig oppblåst. Det symptomet som folk flest tar på alvor er blod i avføringen. Avhengig av hvor svulsten sitter, så vil fargen på blodet variere fra sort til klart rødt. Uansett hvor små eller store mengder det er snakk om bør du få sjekket dette hos legen så snart som mulig. Har du noen av de symptomene som er nevnt i over 3 uker, er det også på tide å komme seg til legen å få sjekket hva det kan være.

Behandling

Behandlingen er selvfølgelig avhengig av hvor svulsten er plassert og ikke minst hvor stor den er. Er det slik at pasienten er ved god helse ellers, eller har pasienten redusert allmenntilstand? Det er mange måter å behandle denne formen for kreft. Om svulsten ligger sånn til at det er umulig å komme til den er det mest aktuelle strålebehandling eller cellegift, noen ganger også i kombinasjon. Dette kan også gis i tillegg til operasjon om det er helt nødvendig å operere. Må man ha en operasjon så er det gjerne nødvendig å fjerne deler av tarmen også i prosessen.