Symptomer

Opplever du ubehag eller symptomer i forbindelse med tannhelse eller din generelle helse? Da er det viktig at du ikke utsetter besøk hos legen, du skal lytte til kroppen din.

Tannhelse og helse symptomer

Symptomer tannhelse:

Symptomer helse:

Vi nordmenn er staute, vi er tross alt vikinger, på alle vis. Dessverre også når det kommer til det å gå til legen. Når følelsen av ubehag eller smerter kommer snikende så tenker vi det går snart over. Det er helt til symptomene har blitt så vanlige at man ikke reagerer lengre. De er blitt en del av dagliglivet. Men det er mange grunner til at det ikke er bra for deg. De symptomer og ubehag du kjenner kan det være en underliggende årsak til, og om du da ikke går til legen vil du heller ikke finne ut årsaken. Det betyr at sykdommer som ligger i kropp eller tannkjøtt får ligge å godgjør seg lenge, og det blir verre å gjøre noe med det når du først kommer deg til legen.

En annen ting er at det er lett å bekymre seg når man kjenner at noe er galt i kroppen eller i tannkjøttet. Man skulle tro at folk som bekymrer seg for helsen faktisk går til legen eller tannlegen når det trengs. Men det er mange årsaker til at folk ikke går til legen. Noen er for eksempel redde for å bli sett på som hypokondre om de går til legen mer enn en gang i året. Andre har årsaker til å være redd for å gå til tannlege eller lege som for eksempel en fobi. Men er det slik at man lever med en fobi som i verste fall kan være skadelig for helsa, så er det viktig å finne måter å få seg selv til å gå til legen eller tannlegen for den slags skyld. Fobier kan overvinnes, men det er ikke alle sykdommer som kan det, dessverre.

Bygg mestring!

Når bekymringene blir for store eller angsten for å gå til lege og tannlege, gjør at man ignorerer symptomer, så har man i praksis utviklet en unnvikelsesstrategi. Men hva kan man gjøre for å klare å få tatt tak i symptomene? For noen er det så enkelt som å plukke opp telefonen og faktisk ringe legen og bestille time. Men for andre er dette en prosess som krever forberedelser. Har du en fastlege du ikke kjenner? Bruk tid på å finne ut om fastlegen er god og om du føler du kan stole på han. Hvis du leser rundt om vedkommende på nett og ser mye negativt, så kanskje vurder om du skal skifte fastlege eller finn deg en privat lege.

Når du så har funnet deg en lege enten det er fastlege eller privatlege. Få journalene dine oversendt til ny lege. Ta kontakt med legen og be om en time til å bli kjent. Fortell legen om deg og har du noe ubehag eller symptomer, så kan du jo nevne det da. Føler du deg ikke klar enda, så bestill ny time. Hvorfor så omstendelig lurer du kanskje på. Det er mye lettere å gå til en lege du har vært hos og som du føler du kan stole på til en viss grad. Med andre ord vil sjansen være større for at du kommer deg til lege eller tannlege når du opplever symptomer. Denne fremgangsmetoden fungerer også bra for de som har tannlegeskrekk. Gradvis eksponering gir økt mestring.

Hvorfor så viktig?

Det er viktig å lytte til kroppen når den sender signaler som utarter seg som ubehag eller symptomer enten det er i tannkjøtt eller resten av kroppen. For det er faktisk kroppen din som sier at det er noe som ikke stemmer. I noen tilfeller er det ting som kroppens immunforsvar kan ordne opp i selv, men i noen tilfeller trenger man behandling som for eksempel fysioterapi eller antibiotika.
Velger man å ikke gå til legen og man har en betennelse i kroppen, vil den bare øke om den ikke får noen behandling. Samtidig vil også immunforsvaret bli svekket og kroppens evne til å komme seg igjen blir redusert. Dette er også noe som påvirker psyken. Det gjøres stadig funn i forskning som forteller oss at når kroppen vår ikke er frisk påvirker det vår psyke også.

Hvorfor blir psyken påvirket?

Studier gjort ved Københavns Universitet og Herslev Hospital, viser at betennelse i kroppen gir to til tre ganger høyere risiko for depresjon. Årsaken til dette er betennelsesproteinet CRP som stiger når man er syk. CRP er et protein som leveren bruker for å slåss mot bakterier eller andre skadelige tilstander i kroppen. Hva årsakene til dette er, er fremdeles uklart og er et tema det forskes mye på.

Dette er også en av årsakene til at man faktisk bør ta tannhelsen på alvor også. Mange går med betennelser i tannkjøttet som blir verre og verre ettersom de ikke gjør noe. Etterhvert kan det utvikle seg til periodontitt som betyr at tennene dør og man rett og slett risikerer at man må fjerne dem. Betennelsen kan også sette seg i kjevebeinet, hvilket igjen kan føre til større inngrep hvor man i verste fall må fjerne deler av kjevebeinet. Så nei, det er ikke ”bare” en betennelse, det kan fort bli så uendelig mye mer.

Den betennelsen i tannkjøttet kan også påvirke psyken negativt, selv om den bare sitter i tannkjøttet. Jo større CRP du utvikler, jo mer sjanse er det for at din psyke blir påvirket. Samtidig vet du at du burde gå til tannlegen, du burde sjekket for å finne ut om det er noe galt. Så opplever du gjerne at symptomene blir mye verre, og du utsetter fremdeles å gå til tannlegen, for nå er terskelen blitt for stor. Nettopp derfor lønner det seg å gå før problemet har vokst seg stort og vanskelig og symptomene blir adskillig verre.

Vi i Praxisklinikkene tar deg og dine symptomer på alvor. Derfor vil vi oppdatere sidene våre jevnlig med vanlige symptomer innenfor både tannhelse og generell helse.