Symptomer

Opplever du ubehag eller symptomer i forbindelse med tannhelse eller din generelle helse? Da er det viktig at du ikke utsetter besøk hos legen, du skal lytte til kroppen din.

Helse og tannhelse symptomer

Symptomer helse:

Vi nordmenn er staute, vi er tross alt vikinger, på alle vis. Dessverre også når det kommer til det å gå til legen. Når følelsen av ubehag eller smerter kommer snikende så tenker vi det går snart over. Det er helt til symptomene har blitt så vanlige at man ikke reagerer lengre. De er blitt en del av dagliglivet. Men det er mange grunner til at det ikke er bra for deg. De symptomer og ubehag du kjenner kan det være en underliggende årsak til, og om du da ikke går til legen vil du heller ikke finne ut årsaken. Det betyr at sykdommer som ligger i kropp får ligge å godgjør seg lenge, og det blir verre å gjøre noe med det når du først kommer deg til legen.

En annen ting er at det er lett å bekymre seg når man kjenner at noe er galt i kroppen. Man skulle tro at folk som bekymrer seg for helsen faktisk går til legen når det trengs. Men det er mange årsaker til at folk ikke går til legen. Noen er for eksempel redde for å bli sett på som hypokondre om de går til legen mer enn en gang i året. Men er det slik at man lever med en fobi som i verste fall kan være skadelig for helsa, så er det viktig å finne måter å få seg selv til å gå til legen for den slags skyld. Fobier kan overvinnes, men det er ikke alle sykdommer som kan det, dessverre.

Bygg mestring!

Når bekymringene blir for store eller angsten for å gå til lege, gjør at man ignorerer symptomer, så har man i praksis utviklet en unnvikelsesstrategi. Men hva kan man gjøre for å klare å få tatt tak i symptomene? For noen er det så enkelt som å plukke opp telefonen og faktisk ringe legen og bestille time. Men for andre er dette en prosess som krever forberedelser. Har du en fastlege du ikke kjenner? Bruk tid på å finne ut om fastlegen er god og om du føler du kan stole på han. Hvis du leser rundt om vedkommende på nett og ser mye negativt, så kanskje vurder om du skal skifte fastlege eller finn deg en privat lege.

Når du så har funnet deg en lege enten det er fastlege eller privatlege. Få journalene dine oversendt til ny lege. Ta kontakt med legen og be om en time til å bli kjent. Fortell legen om deg og har du noe ubehag eller symptomer, så kan du jo nevne det da. Føler du deg ikke klar enda, så bestill ny time. Hvorfor så omstendelig lurer du kanskje på. Det er mye lettere å gå til en lege du har vært hos og som du føler du kan stole på til en viss grad. Med andre ord vil sjansen være større for at du kommer deg til lege når du opplever symptomer. Gradvis eksponering gir økt mestring.

Hvorfor så viktig?

Det er viktig å lytte til kroppen når den sender signaler som utarter seg som ubehag eller symptomer. For det er faktisk kroppen din som sier at det er noe som ikke stemmer. I noen tilfeller er det ting som kroppens immunforsvar kan ordne opp i selv, men i noen tilfeller trenger man behandling som for eksempel fysioterapi eller antibiotika.
Velger man å ikke gå til legen og man har en betennelse i kroppen, vil den bare øke om den ikke får noen behandling. Samtidig vil også immunforsvaret bli svekket og kroppens evne til å komme seg igjen blir redusert. Dette er også noe som påvirker psyken. Det gjøres stadig funn i forskning som forteller oss at når kroppen vår ikke er frisk påvirker det vår psyke også.

Hvorfor blir psyken påvirket?

Studier gjort ved Københavns Universitet og Herslev Hospital, viser at betennelse i kroppen gir to til tre ganger høyere risiko for depresjon. Årsaken til dette er betennelsesproteinet CRP som stiger når man er syk. CRP er et protein som leveren bruker for å slåss mot bakterier eller andre skadelige tilstander i kroppen. Hva årsakene til dette er, er fremdeles uklart og er et tema det forskes mye på.

Vi i Praxis Helse tar deg og dine symptomer på alvor. Har du noen spørsmål eller ønsker du å bestille time? Ta kontakt så hjelper vi deg.