Herpes

Herpes er en virusinfeksjon som merkes som smertefull sårdannelse enkelte steder på kroppen og kan også komme i munnregionen. Sykdommen er smittsom. Det finnes flere undergrupper av herpes, men dette har liten klinisk betydning.

Herpes symptomer

Herpes, bedre kjent som «munnsår», er en infeksjon som ofte merkes ved lette allmennsymptomer som slapphet, uvelhet, temperaturlabilitet og hovne lymfeknuter noen dager før utbruddet. Symptomer begynner som stikking og kløe, deretter oppstår blemmene som rødlige flekker på huden/slimhinnen. Etter kun timer eller evt få dager sprekker blemmene og blir til væskende sår. Sårene tørker deretter ut og blir til sårskorper. Det er karakteristisk at sårene er uforholdmessig smertefulle. Etter en stund faller sårskorpene av.

Selv om det kan være meget fristende, bør du også unngå å klø på, eller lage hull på blemmene, sårene eller skorpen. Har du likevel klødd litt på munnsåret, må du vaske hendene godt etterpå.

Smitte

Sårsekretet innholdet store mengder virus og må betraktes som meget smittefarlig. Herpes smitter først og fremst ved direktekontakt, oftest gjennom kyssing. Unngå berøring og hold god hygiene (håndvask – negler). Unngå spesielt berøring sår – øyne. Den som har herpesutbrudd må selvsagt heller ikke dele bestikk, mat, drikke, leppestift eller sigaretter med andre.

Etter noen dager vil sekresjonen og dermed smittefaren avta og sårene dekkes av en brunlig skorpe. Det er ikke uvanlig at herpesutbrudd kommer igjen på omtrent samme sted. Hemming av immunapparatet ved påkjenninger, andre sykdommer eller ved soling øker sjansene for tilbakefall.

Behandling av herpes

Blemmene leges i løpet av noen uker. Viruset derimot, blir igjen i kroppen og kan blomstre opp igjen ved soling, stress, menstruasjon og infeksjonssykdommer.

Det finnes legemidler på resept som hjelper betydelig og sannsynligvis reduserer hyppigheten av tilbakefall. Behandlingen er relativt dyr, kan bare gis under anfall og må komme i gang tidlig for å ha effekt.

Bestill time hos en av våre tannlegeklinikker i Oslo sentrum, Ullevål eller Asker i dag for en tannlegeundersøkelse.

Les mer om tannlegeundersøkelse her.