Rødt tannkjøtt

Har du problemer med at tannkjøttet ditt er rødt, kanskje litt hovent og blør lett når du kommer i kontakt med det?

Det åpenbare først

Da gjelder det å følge med på tannkjøttet ditt og ikke minst skjerpe rutinen din for tannpleie. Som regel er det nok å pusse tennene godt to ganger til dagen og bruke tanntråd for å få vekk belegg på vanskelige steder. Det kan også være gunstig å tilføre fluor via tyggegummi, munnskyll eller fluortabletter. Om problemet likevel vedvarer kan det være symptom på mer alvorlig sykdom og da bør du ta kontakt med tannlege eller tannpleier. Da kan du få begynt behandling for sykdom kjapt slik at det ikke utvikler seg og blir et stort problem som krever mange timer i tannlegestolen.

Hos de aller fleste av oss er det enkelt og greit litt slurvete tannpleie som er årsaken, og da gjelder det bare å komme på stell igjen med de daglige rutinene med tannpleie. Den manglende tannpleien kan føre til at det legger seg belegg på tennene og dette igjen spiser hull på emaljen og gjør tannkjøttet betent og hovent. Rødt tannkjøtt i seg selv er gjerne et symptom som faller sammen med andre symptomer og danner et helhetlig sykdomsbilde. Det som betyr noe er gjerne hvor sterke symptomene er og hvor langt sykdommen er kommet før du får hjelp.

Rødt tannkjøtt kan være infeksjon eller betennelse

Du kan rett og slett ha en infeksjon eller gingivitt (tannkjøttbetennelse) som du trenger å få behandling for. Gingivitten kan variere i hvor hissig den er og hvor langt den er kommet. Ved kronisk ødematøs gingivitt får du hissig og rødt tannkjøtt og veldig mange opplever at de blør når de berører tannkjøttet med tannbørste, tanntråd eller tannstikker. Ved infeksjoner eller betennelse er det ikke mye som skal til annet enn en antibiotika kur.

Periodontitt er en tannkjøttsykdom som gjerne innebærer en betennelse som ligger rundt tanna, i tannkjøttet og lengre ned i tannkjøttet ettersom det gjerne kommer sprekker mellom tannrot og tannkjøtt. Når den går for langt uten å ha blitt behandlet, mister du støttevev og beinvev på tennene og i verste fall kan det føre til løse tenner og tap av tenner. Men er du obs på rødt tannkjøtt som er et begynnende symptom, kan du stoppe det før det går så langt.

Les mer om tannkjøttbetennelse og periodontitt her.

Medisiner og sykdommer

Rødt tannkjøtt er knyttet til mange sykdommer og som bivirkning til mange medisiner. Mange nordmenn går dessuten på medisiner som kan gjøre tannkjøttet rødt og sårt, som for eksempel enkelte antidepressiva, antipsykotika og andre medisiner som inneholder fenytoin, nifedipin og ciklosporin A. Derfor er det viktig at du som skal bruke medisiner sjekker bivirkninger nøye, og ser om det kan være årsak til at du har problemer med tannkjøttet ditt. Diskuter gjerne med din lege eller tannlege for å se om de har en formening om de medisiner du går på kan påvirke tannkjøttet ditt. Andre former for det som kalles lokal irritasjon er alkohol, fyllinger med overheng, allergi mot fyllmasse, munnpusting, dårlig tilpassede tannproteser, for røff rengjøring av tenner, tannstein, tobakk, snus og røyk.

Det er også en god del sykdommer som kan gi rødt tannkjøtt. Blodsykdommer som for eksempel Leukemi kan føre til rødt tannkjøtt og økt blødningstendens. Forskjellige hudsykdommer som for eksempel erythema multiforme hvor det danner seg blemmer og sår i munnen. Andre sykdommer som kan gi rødt tannkjøtt er diabetes mellitus, morbus addison, morbus crohn, Wegeners granulomatose og sarkoidose.

Les mer om sykdommer og medisiner her.

Hjelp ved rødt tannkjøtt

Hvor rødt tannkjøttet ditt er, hvilke andre symptomer som bygger opp rundt det røde tannkjøttet er vel så viktige som det røde tannkjøttet i seg selv. Er du i tvil om hva det kan være, ta alltid kontakt med tannlege! Det er jobben deres å hjelpe deg å ta godt vare på tennene og tannkjøttet ditt slik at det er sunt og friskt lenge. Og mye av jobben kan du gjøre hjemme selv også med å sørge for gode rutiner.

Sliter du med rødt tannkjøtt? Vanligvis hjelper deg med regelmessig tannpuss og bruk av skyllemiddel. Allikevel kan det være lurt å gå på en tannlegeundersøkelse for å undersøke om det kan være noen betennelse som bygger seg opp.

Les mer om tannlegeundersøkelse her.

Praxisklinikkene leverer tannlegeundersøkelse hos Praxisklinikkene i Oslo sentrum, Ullevål eller Asker. Bestill en time i dag for rask konsultasjon og god behandling av ditt tannkjøtt.