Tannverk

Tannverk kan oppstå av flere årsaker. Her får du noen tips til hva du bør gjøre for å unngå tannverk og hvordan du bør forholde deg til det før tannverket oppstår eller etter det har oppstått.

Årsaker til tannverk

Tannverk gjør veldig vondt og man trenger hjelp og behandling så fort som overhode mulig.

Tannverk kan ha mange årsaker, men er vanligvis et symptom på at du trenger tannbehandling umiddelbart. Den klassiske årsaken er at en tann er skadet slik at nerven i tannens sentrum blir påvirket av kjemiske eller mekaniske faktorer i munnhulen.

Den vanligste årsak til skade av emalje og tannsubstans er tannråte (karies), som oppstår ved bakterienedbrytning av sukkerarter i munnhulen.

Symptomer for tannverk

Om problemet er begrenset, vil du som regel ha vekslende smerter med økning ved matinntak, ved trykk- eller temperaturpåvirkning. Men det kan gå forholdsvis lang tid mellom hvert smerteanfall.

Allikevel er marginene små, og du bør bestille time snarest for undersøkelse og behandling ved tannlegesenteret for å begrense problemet.

Etter hvert som nerven blottes mer vil smerten vare lenger, samtidig som de smertefrie periodene vil bli kortere, og til slutt vil smerten være kontinuerlig. Behandling haster, og du bør kontakte tannlegekontoret for å prøve å redde tannen snarest mulig.

Behandling av tannverk

Hos en del pasienter vil det tilkomme tydelige tegn på infeksjon med lokal hevelse og generell påvirkning i form av feber og sykdomsfølelse. I disse tilfellene haster det, og du bør straks kontakte tannlegekontoret for øyeblikkelig behandling. Praxisklinikkene leverer akutt behandling.

Les mer om akutt behandling her.

Vi leverer akutt tannlegebehandling hos Praxisklinikkene i Oslo sentrum, Ullevål eller Asker. Bestill en time i dag for rask konsultasjon og god behandling!