Smertefri tannlegebehandling

Smertefri tannlegebehandling er en sentral faktor ved all behandling i munnhulen. Hvordan og hvorfor gjør vi dette?

Hvorfor?

Det er rikelig med nerver i tenner, tannkjøtt og munnhule. Sykdom og skade i munnhulen er ofte smertefullt i seg selv, og aktiv smertefri tannbehandling er viktig både under og etter mange typer inngrep. I noen tilfeller er det nødvendig å forbehandle med avslappende/avspennende medikamenter for å sikre god effekt av andre medikamenter.

Under den smertefrie tannbehandlingen vil viktigste hjelpemiddel være bedøvelse som kan settes utenpå slimhinnen eller injiseres. Hos noen er lystgass bedøvelse til god hjelp. For de som er ekstremt redde kan full narkose være løsningen. Vi tilbyr hele spekteret ved våre klinikker.

Etter behandlingen vil mange ha bruk for smertestillende medisiner av ulik type og/eller betennelsesdempende midler som kan være gunstig for å redusere hevelse og redusere varigheten av smertene.

Det er viktig at du gir uttrykk for smerte og at du gir tilbakemelding dersom du ikke skulle få tilstrekkelig smertedekning.

Bedøvelse

Vi kan gi deg bedøvelse helt uten smerter. Bedøvelse settes direkte på behandlingsstedet og/eller langs nerven som fører til behandlingsstedet. Dine egne ønsker sammen med tannlegens faglige skjønn, avgjør hvilken metode som skal brukes.

Det finnes ulike medikamenter som har forskjellige kliniske effekter, og tannlegen må velge den bedøvelsestypen som er best til den aktuelle behandlingen. Bedøvelse varer fra noen 10-talls minutter til flere timer.

Moderne bedøvelsesmidler er effektive og gir som regel fullstendig smertefrihet under inngrepet. Det er teknisk mulig å sette bedøvelse helt uten smerter ved en trinnvis teknikk. Man starter da med å påføre bedøvelsesvæske eller gele utenpå slimhinnen. Deretter bedøves de ytterste lagene før de dypere. Bedøvelsen brer seg smertefritt noen millimeter for hvert trinn. Teknikken krever tid og samarbeid mellom pasient og tannlege.

Smertestillende medikamenter

Smertestillende medikamenter er ofte helt nødvendig både før og etter behandling. Tann- og munnhulesmerter kan være intense og kreve svært sterke medikamenter, men heldigvis er av begrenset varighet. Som regel vil det finnes medisiner i tablettform som alene eller i ulike kombinasjoner vil kunne gi fullstendig smertelindring. Skulle tabletter ikke være tilstrekkelig, finnes andre alternativer.

Lystgass

Lystgass er en snill form for bedøvelse, og gir deg en følelse av at tiden går fort. Den virker behagelig avslappende når den inhaleres, og er smak- og luktfri. Den brukes en blanding med oksygen, og effekten er lett å kontrollere med moderne apparater. Behandlingen gjennomføres av sertifiserte tannleger, og du blir kontinuerlig overvåket under behandlingen.

Du må møte fastende (ikke røyke, spise eller drikke 4 timer før behandling). I noen tilfeller vil tannlegen anbefale deg å ta andre medisiner på forhånd. Si fra om alle medikamenter du har tatt det siste døgnet før behandlingen. Det er svært viktig at tannlegen får riktige og utfyllende helseopplysninger fra deg for å kunne tilpasse behandlingen.

Ved tannbehandling tilføres lystgass via en liten maske som plasseres over nesen og du kan puste fritt, men du kan ikke være tett i nesen når du skal ha lystgassbedøvelse. De fleste kan gjennomføre bedøvelse med lystgass. Effekten kommer i løpet av sekunder når gassen blir tilført, og forsvinner også i løpet av sekunder når gassen skrus av. Du kan kjøre bil som vanlig ca. 60 minutter etter avsluttet behandling (om du ikke har brukt andre diskvalifiserende medisiner i forbindelse med behandlingen)

Effekten hos hvert individ kan variere noe, men oppleves av de fleste som svært behagelig avslappende. De fleste opplever at musklene slapper av, en blir søvnig og likegyldig. Tiden oppleves å gå fortene enn vanlig.

Behandlingen har som regel ingen ettervirkninger, men selvsagt kan du ha virkninger av andre medikamenter som er gitt før/under/etter lystgassbehandlingen. Du kan bruke smertestillende medikamenter på foreskrevet måte etter endt behandling.

Sedasjon

Sedasjon innebærer at man får beroligende/sederende medikamenter intravenøst før og under behandlingen. Pasienten får nedsatt bevissthet og slapper godt av, men puster selv. Metoden krever lege med kompetanse på området tilstede. Vi tilbyr anestesilege og anestesisykepleier tilstede under sedasjon, så du er i trygge hender. Temaet har lang anestesierfaring fra våre største sykehus i landet.

Narkose

Ved narkose får pasienten intravenøse midler som gjør at man sover fullstendig gjennom behandlingen. Anestesilege og sykepleier sørger for at pasienten får pustehjelp og har det bra under hele behandlingsseansen.

Bestilling

Bestill en smertefri tannlegebehandling hos Praxisklinikkene i Oslo sentrum, Ullevål eller Asker i dag.