Tannbleking

Tannbleking for å få hvite tenner er blitt en populær trend blant både kvinner og menn. Det finnes flere måter å bleke tennene på, men de tryggeste og mest effektive alternativene finner du i samråd med din tannlege.

Tannbleking for å få hvite tenner

Smil og tenner er noe vi tar veldig personlig, og misfarging oppfattes av mange som uhygienisk. Det finnes ulike årsaker for misfarging og noen er mer utsatt enn andre. Årsaker varierer, men de vanligste årsakene er blant annet:

• Avleiringer av substanser i spytt
  • Farge fra matvarer og drikke
  • Røyking
  • Farge fra fyllingsmaterialer
  • Bieffekt ved rotfyllinger
  • Blødning etter skade av tannsubstansen
  • Sykdom og medikamenter brukt i barneårene
  • Overdosering med fluor

Tannbleking er løsningen på problemet om ikke misfargen er overfladisk og begrenset. Det er lurt å gjøre en undersøkelse av tennene sine på forkant for bekreftelse av at de «tåler» behandlingen. Det er lurt å følge noen forhåndsregler. Disse er:

• Tannlegen bør ha pusset og renset tennene før behandling, slik at ikke tannstein eller røykbelegg forhindrer et godt resultat.
  • Unngå fargestoffer i perioden før, under og etter behandlingen. Det kan oppstå ny misfarging i perioden grunnet tannoverflaten er porøs. Kaffe, rødvin, ketchup og rødbeter er typiske produkter man bør unngå.
  • Unngå røyking for et bedre resultat.

Praktisk gjennomføring:

Tannlegen tar avtrykk og lager en plastavstøpning som formes til hver kjevehalvdel på en gipsmodell. Disse plastformene tas med hjem, fylles med en blekemiddel og plasseres i munnhulen i et gitt antall timer. Tannbleking utfører du hjemme selv. Dersom misfargingen lar seg bleke, vil du se effekt etter kun en behandling. Behandlingen kan gjentas om ytterligere effekt ønskes, men hyppigheten varierer fra blekemiddel til blekemiddel.

Typiske stilte spørsmål:

Hvor lang tid tar en behandling?

Tannblekingen gjøres over 10-14 dagers periode. Blekingen gjøres minimum 3 timer daglig eller under søvn.

Kan det oppstå smerte etter behandling?

Enkelte kan oppleve smerter etter tannbleking. De vanligste årsakene er hvis blekemiddelet havner i hull i tennene eller i bare tannhalser. Personer som sliter med ising i tennene fra før bør unngå tannbleking inntil isingen er under kontroll.

I ytterst få tilfeller føler pasienten noen mindre bivirkninger som ising i tennene eller hvite sviende flekker på tannkjøttet. Disse flekkene oppstår hvis blekemiddelet får direkte kontakt med tannkjøttet og avtar ila få minutter etter blekemiddelet er fjernet.

Må blekingen vedlikeholdes?

Tannbleking er i hovedsak permanent og hvitfargen vil vare i flere år. Hvithet blir sett utifra en prosentskala.

F. eks kommer en pasient med 40% hvite tenner og bleker til 100%. De påløpende årene vil hvitheten falle naturlig ned til 80-90%. Det vil ta mange år før tennenes farge er tilbake til utgangspunktet før første tannbleking. Flere kunder bruker å farge 1-2 ganger i året for å opprettholde et 100% hvitt smil.

Tannbleking skal starte hos tannlegen! Les mer om det her.

Kontakt oss for tannbleking

Vi gjør tannbleking hos våre tannlegeklinikker i Oslo sentrum, Ullevål eller Asker. Bestill en time i dag for rask konsultasjon, god behandling og hvite tenner!